Sådan undgår du forfrysninger og underafkøling

Kulde kan være livsfarligt

Når du står på ski, så er det en nødvendighed, at det er koldt. Temperaturen skal helst et stykke under frysepunktet, før lykken på ski er fuldendt. Men hvis du ikke passer på, så kan årets skiferie også blive dødeligt kold. Kulden kan dræbe. De to værste kuldefarer er frostskader (forfrysninger) og hypotermi (underafkøling). Her får du bjergbestigeren Ivan Brauns bedste tips til, hvordan du overlever iskolde eventyr ude på bjerget.

Frostskader (forfrysninger)

Eksempel på frostskadede fingre.

Frostskadede fingre // Foto: Dean Perez.

Frostskader opstår, når temperaturen på din hud er lavere end nul grader. Der dannes iskrystaller i hudens celler, som derved dør. Hvis huden opvarmes igen, så dannes der vabler, som først er blå og senere bliver sorte og hårde.

Hvis frostskaden ikke har været for omfattende, så vil den sorte hårde hud falde af og underhuden blive synlig. Det kaldes for overfladiske frostskader, en yderst smertefuld proces.

Hvis skaden er mere omfattende vil hud og muskler være beskadigede og døde, hvor eneste kur er amputation.

Frostskader er opdelt i niveauer og kan kagoriseres således:

  • Rød hud – Du bør beskytte huden. Indledende stadie, lav risiko for frostskader.
  • Hvid hud – Beskyt huden og overvej at søge læ. Middel stadie, høj risiko for frostskader.
  • Hård og følelsesløs hud – Søg læ med det samme. Indledende frostskader, huden er underafkølet og er ved at tage skade.
  • Vabler – Søg lægehjælp. Frostskadet. Huden er frostskadet.
  • Sort hud – Søg lægehjælp. Frostskadet. Huden er ramt af omfattende skader og der er risiko for muskelskader med mulig amputation til følge.

Sådan undgår du forfrysninger og frostskader

Hvis du oplever de indledende stadier til frostskader, er det vitalt, at du beskytter området og gradvist forsøger at opvarme huden.

Hvis du eller din makker ser hvide pletter i dit ansigt, typisk på næsen, så skal du beskytte næsen bag maske eller vikle tørklædet omkring.

Beskyt ørerne, selv en tynd hætte på en skaljakke er bedre end fortsat direkte kuldepåvirkning.

Hvis kulden har fået tag i dine fingre eller hænder, så kan du med fordel finde et sted med læ, lyne jakken op og placere dine fingre i dine armhuler inde under skaljakken.

Hvis den derimod er gal med dine tæer, så skal du sætte dig et sted i læ, fjerne støvler og strømper og låne makkerens armhuler til at varme tæerne op igen.

Opvarmning af kolde tæer

Opvarmning af kolde tæer // Foto: Jon Jupta.

Du må aldrig gnide på det ramte hudområde, da du kan forvolde mere skade end gavn!

Hvis du kan komme i læ i en hytte, telt eller shelter, kan du forsigtigt varme området op med lunkent vand. Temperaturen bør ikke overstige din krops core-temperatur (37 til maksium 40 grader).

Hvis dine fingre eller tæer skal varmes med vand, så kan du med fordel holde tæer eller fingre adskilt med gazebind, tøjstumper eller lignende for at undgå, at de bliver yderligere beskadiget, når du skal tørre huden. Det kan hjælpe lidt at holde området højt for at mindske opsvulmenhed og lindre smerter.

Hypotermi (underafkøling)

Hypotermi er underafkøling og defineres ved, at kroppen taber varme hurtigere end den kan generere. Derved falder kroppens core-temperatur til under de normale cirka 37 grader celcius. Allerede ved core-temperatur på 35 grader celcius er situationen kritisk, og øjeblikkelig indsats er nødvendig.

Typiske symptomer på hypotermi
  • Stive og ømme led
  • Rysteture
  • Træthed
Mulige underafkølingssymptomer
  • Sløret, vrøvlende eller usammenhængende tale
  • Manglende kordinationsevne
  • Opgivende eller ugidelighed
  • Forvirret
  • Opsvulmet ansigt
  • Lav puls
  • Manglende blærekontrol
  • Koma

Den hyppigste årsag til hypotermi er, når man bliver våd i kolde områder, eksempelvis ved at falde igennem isen på en sø, eller hvis man står stille med tøj, der er vådt af sved. Det eneste, der tæller, er at få varmen så hurtigt som muligt. Find øjeblikkeligt naturlig læ bag bakker, sten, buske eller træer, så du kommer ud af vinden.

Vådt tøj dræber – Tørt tøj redder

Hvis du har tørt tøj i oppakningen, skal du iføre dig det tørre tøj. Hvis du intet tørt tøj har, så er det bedre at være nøgen end at være iført vådt tøj!

Fjern al vådt tøj fra kroppen så hurtigt som muligt, det gælder også undertøjet/baselayer, hvis det er gennemblødt.

Pak dig ind i, hvad du har. Dynejakke, sovepose, redningstæppe eller alt andet, som kan holde på varmen.

Hovedet bliver alt for tit overset, men eftersom størstedelen af kroppens varme udledes igennem hovedet, skal hovedet pakkes ind så hurtigt som muligt.

Vrid det våde tøj hårdt, alt hvad du kan. Jo mere vand/væske, du kan vride ud af tøjet, desto bedre.

Du skal ikke forvente, at du kan få tøjet tørt, men eftersom vand/væske ødelægger tøjets isoleringsevne, så vil forbedre din situation, hvis dit tøj kan vrides til, det blot er fugtigt i stedet for drivvådt.

Tørring af tøj i 6.000 meters højde på et bjerg i Nepal // Foto: Ivan Braun.

Er I to, så kan I med fordel kramme hinanden (“buddy heat”) eller dele den samme sovepose.

Få gang i blodomløbet igen

Hvis du er kold og fryser, så skal du have gang i blodomløbet ved at lave nogle simple øvelser, eksempelvis armtrækkere, squats (ned og sidde på hug og op igen).

Undgå at gnide dig varm, da du kan forværre situationen, hvis koldt blod fra eksempelvis arme eller ben kommer for hurtigt retur til kroppens core.

Sådan hjælper du en underafkølet person

Hvis du finder en person med symptomer på hypotermi, så skal du behandle personen forsigtigt og myndigt. Pas på, at den forfrosne person ikke besvimer og forsøg at holde personen så varm som muligt. Igen gælder det, at den nødstedte skal i læ, at vådt tøj skal fjernes og at personen skal varmes op.

Søg hjælp, hvis muligt. Hvis du er så langt ude på fjeldet, at hjælp ikke kan tilkaldes, så skal du søge læge hjælp, når du kommer retur til civilisationen.

Menu